maikelenkim.reismee.nl

condors kijken en zwemmen in de vulkaan..

Hallo beste vrienden,

Alles goed met jullie?.. het is alweer even geleden maar met ons gaat het super, het weer is hier prima(25-30graden), het eten&drinken is heerlijk en de mensen zijn aardig, en dat in Bolivia. Het is een van de armste landen ter wereld en het is hier ontzettend goedkoop..Maar goed ,we zijn hier om mooie dingen te zien en te doen. Na Santa cruz ,waar we het eventjes rustig aan gedaan hebben zijn we naar Samaipata gegaan , een heel klein plaatsje op de rand van de Andes en de Jungle .Ook hier hadden we weer zo een leuk hostalletje gevonden.Vlakbij het dorpje ligt een oude offer/gebeds plaats van de Inca´s, we zijn hier over een spannende bergweg met een jeep naar toe gereden en hebben daar wat rondgewandeld. Sommige onderzoekers denken dat het een landingsplaats van alliens is, en daar lijkt het ook wel een beetje op. Wel heel bijzonder om te zien hoe dat gemaakt is allemaal (eigenlijk was er geen zak aan).

Na een paar middagjes op een terrasje op het pleintje besloten we om een gids te gaan zoeken die met ons naar 'El nido de los condores' (het nest van de condor) wou gaan . Dit is een van de beste plaatsen in Zuid-Amerika om condors te zien . De volgende morgen zijn we om 5uur de jeep ingestapt met nog vier andere mensen ; twee meiden , eentje uit de USA en eentje uit Australie en een stel uit Israel.. gezellig allemaal.. Na anderhalf uur rijden zijn we gestopt en gingen we te voet verder, we moesten nog vijf uurtjes lopen om bij het nest van de condor te komen, het was een hele mooie wandeling met geweldige uitzichten, ook kregen we onderweg uitleg over de medicinale planten die in het gebied groeien .Daar stond ook een plant waarvan de blaadjes 'het middel tegen een kater zijn ' , ik heb meteen een paar Boliviaanse kindertjes de opdracht gegeven om hiervan een volle container te snoeien, en deze is nu opweg naar Mariahout.. Na een paar uurtjes zijn we aangekomen bij de canyon van een paar honderd meter diep waar de condors rond circelden op de warme lucht die opstijgt uit de canyon.. Het is een heel mooi gezicht om deze grote vogels met een spanwijdte van ruim drie metervan dicht bij te zien , we hebben hier dan ook een hele tijd naar zitten kijken.. We moesten hierna nog een uurtje of drie verder lopen naar het punt waar we weer door de jeep werden opgepikt. Op de terug weg zijn we om even af te koelen nog bij een waterval gestopt, er was een klein strandje bij waar we nog een paar uurtjes gelegen hebben..We konden trouwens kiezen uit twee auto´s ; eentje waarvan bijna niks werkte incl. stuur en eentje zonder remmen, een moeilijke keus op deze bergweggetjes..

Dezelfde avond nog zijn we op de slaap-bus gestapt richting Sucre, na een ritje van ongeveer 15 uur kwamen we aan in de,volgens vele,mooiste stad van Bolivia. En daar hebben die ,vele, gelijk in. Het is er heerlijk, lekker weer, fijne terrasjes en goeie restaurantjes/cafetjes, waarvan er eentje was van drie Nederlanders , we zijn hier dan ook een avondje gaan drinken en kwamen al vlug in contact met een van de eigenaren, en wat bleek; de Nederlanders kwamen uit Rotterdam en alle drie echte Feyenoorders, een leuk gespreksonderwerp een avond voor de historische wedstrijd in Eindhoven, de volgende middag ben ik dan ook nog even een lekker biertje wezen drinken in hetzelfde cafe.. en ik moet zeggen ,ze zaten er maar beteuterd bij...

Na een paar daagjes in Sucre zijn we richting Potosi gegaan (ooit de rijkste stad ter wereld).. dit is een klein stadje in het midden van grote zilvermijnen, ook onze bekende zilvervloot van Piet Heijn kwam hiervandaan.. We hebben hier een oude kathedraal bezocht met allemaal geheimzinigge grafkelders waar honderden jaren oude overblijfselen van paters liggen. Op ongeveer 30 kilometer van Potosi ligt Ojo del inca , een vulkaan-krater van zo´n honderd meter doorsnee, hieruit komt een warmwaterbron omhoog waar je in kunt zwemmen en je jein kunt smeren met de heilzame klei van de bodem.. erg lekker allemaal. Een hele middag hebben we liggen badderen tussen de bergen.. De volgende morgen zijn we al vroeg opweg gegaan naar Uyuni , midden in de woestijn , we hebben hier een Fransman en een stel uit Zwitserland ontmoet , waar we een avondje mee zijn wezen eten en drinken. Op dit moment zijn we aan het wachten op Dirk , een van de eigenaren van het cafe in Sucre, hij is vijf jaar geleden getrouwd met een Boliviaanse vrouw . Hij haalt ons vanmiddag hier op om mee te gaan naar zijn familie in een dorpjeergens bij de zout-vlaktes . Het is er nog allemaal heel primitief en de mensen leven daar nog zoals ze dat honderden jaren geleden deden. Hij heeft ons uitgenodigd om hier een paar dagen mee te gaan kijken. Als we daarvan terug zijn dan gaan we een 4-daagse tour maken over de zoutvlaktes van Uyuni en zo een beetje in de richting van Argentinie.. maar dat lezen jullie wel in het volgende verhaal als ik waarschijnlijk al ome Maikel ben...

Groetjes uit Bolivia en tot snel

Kim&Maikel

Dennis 'helemaal niet jaloers' Barten

Hee helden!
Wat heerlijk om weer wat avonturen te lezen! De vorige keer was het bijna eng om jullie foto's van Cuzco te zien, zo leken ze op de onze! Tof, tof, tof!
Hebben jullie ook die immense mijn in Potosi bezocht, waar nog steeds wordt gewerkt, of zaten er toch 33 Chileense stemmetjes in jullie hoofd die het toch maar afraadden? ;) Weten jullie nog dat maaike ooit aan het infuus was gegaan op reis? Dat was in Potosi. Ik moest trouwens vreselijk lachen om jullie kater-containergrap!

Ik kan niet wachten om jullie ervaringen te lezen over Uyuni. Hebben jullie trouwens ook nog dat Inca-museum in Sucre bezocht waar die Incakinderen van 500 jaar oud in een stel transparante koelcellen liggen? Slapen jullie in Uyuni in een zouthotel? Hoe vind je de bife de chorizo, Maikel? Saxaywaman gezien in Cuzco?

Veel geluk samen groeten van ons!
D en M.

Wim

Ha verre buren!
echt wederom een vet verhaal, je maakt echt ongelooflijke dingen mee!
Wel toevallig om een paar van die feijenoorders te treffen voor die mooie zondag. We hebben genoten in het stadion!

Heel veel plezier nog daar!
Op naar het volgende skon verhaal!

groeten,
wimke

Twan en Ellen

Heey avonturiers! Jullie komen ook altijd de goede mensen op het juiste moment tegen he! Echt geweldig!
Ik zou het kater medicijn enorm waarderen, want had er vorige week na de 90's party in het Beursgebouw toch wel last van..... Laat maar weten wanneer ie aankomt, ik wacht die container wel op!

We hoorden al dat de telefoon kwijt was? Typisch zeiden wij tegelijk.... Je moet natuurlijk wel bereikbaar zijn als je oom en tante wordt, 2x!!! Spannend he! Hier groeit de straat ook nog steeds, Joost en Anne hebben een Geert gekregen en bij Erik en Ilse zal het ook niet lang meer duren. Druk druk druk dus in de Vogelbuurt.
Vannacht wordt de klok verzet, dus zitten we om 6 uur al met de gordijnen dicht, bah bah!!! Zo worden we nog meer jaloers op jullie dus...

Nog veel plezier, geniet ervan en alvast proost op jullie neefje(s)/nichtje(s)
Dikke kus van ons!

neeltje en de mannen

ha buurtjes,

nou maikel, wim en ik hadden het er net over Kim kan mooie verhalen schrijven maar jij kan er ook wat van!
we hebben al een baan bedacht voor jou als je terug bent in ons koude kikkerlandje, tekst schrijver misschien bij natas?
echt we genieten van jullie verhalen, ga zo door!
en heel veel plezier weer samen!!!

dikke kus van ons

jos swinkels

Hoi Maikel en Kim.
Ik heb jullie verhaal en foto's bekeken mooi zeg.
Zaterdag was psv iets minder dan vorige week.

ADÏÓS Jos swinkels

Erik, Ilse en Martijn

Ola vakantiegangers!

't wordt een kort berichtje want Martijn zit op choot en wil ook graag een stukje typen.....
Jullie blijven ons verrassen met jullie gave verhalen. Let wel op he, dadelijk komen jullie terug, hebben jullie nix meer te melden en dan vallen wij allemaal in een zwart gat! ;o)
Hier gaat het z'n gangetje. We proberen de uitbreiding van de buurt nog een paar weken uit te stellen.... 't blijft afwachten.
Nog héél veel plezier!

Liefs

ed nijholt

Hallo Kim&Maikel
even een reactie uit Stiphout; Erg leuk om jullie verhalen mee te maken.geniet er van en stay in good health;
inmiddels zit Bram sinds gisteren in Colombia;
grt Ed Nijholt

Fredje & Natas

Ha Wereldreizigers!

Wederom een hoog wauw gehalte zeg.... En inderdaad wat een geluk om daar met de 'locals' mee op pad te mogen. Zie je toch dingen die je anders misschien gemist zou hebben.

Ik ga samen met El in de haven van Veghel liggen om die container op te wachten!!

xx

Natas

Ow en Maikel, je kunt gerust soliciteren!!

Natas

Als je deze test doorstaat en weet dat je dat met 2 ll'en schrijft dan he....

Ellen

haha natas, ik was het net aan het denken.....

Mike

Hey Maikel!

Feyenoorders kom je overal ter wereld tegen!! Daarom is het ook de grootste club van Nederland met de meeste supporters.. :-)

Maar zwaar was het zeker om tegen PSV met 10-0 te verliezen..... pffffff! En natuurlijk heb ik dat ook te horen gekregen in Brabant!!

Sommige geintjes zijn er gemaakt over het netnummer van rotterdam, dat is 010 maar kan nu beter 100 gemaakt worden.. Erg leuk die geintjes................. ;-(

Gelukkig hebben we Helmond Sport nog..hahaha!

Veel plezier daar en ik blijf jullie verhalen en foto's volgen op de site!!

Groeten Mike

art en lieke

oh YES! een middel tegen de kater...
misschien moet je toch twee containertjes laten komen als jullie er zelf ook nog gebruik van willen maken bij terugkomst!
Verder gaat het hier prima...de buurtroddels kun je hierboven al lezen! binnenkort zitten we weer met de surpise dus iedereen is weer vol aan de gang met gedichten en cadeaus!jammer dat je dat gaat missen Kim!verstoppertje spelen in je eigen auto zonder jou zal toch minder gezellig zijn! haha
ge heurt t nog wel!
tot snel!!!

kus!!!!!
kus

Mario en Irma

Ha die Maikel en Kim,

Geweldig wat indrukwekkend allemaal maar ook zeer skon!!!
Nu ik ben wel jaloers op die foto met jullie "mooie"masker,dit is niet alleen fijn en goed maar ook zeer relaxed daar in zo'n omgeving SUPER!!!!!!!!!!!!!!!! Geniet er saampjes nog lekker van(misschien ondertussen ook met je ouders Kim?)Oja Kim Mario draait vanavond zijn eerste volledige dienst weer en is ook weer een beetje als vanouds! (fijn hè)
Lieve groetjes van ons,

HOUDOE!
HOUDOE

tanta Mijke

Het bevalt jullie gelukkig nog erg goed allemaal! Erg leuk om jullie avonturen te lezen!
Geniet er van!
Nog een nieuwtje:
Kim, ik ben weer tanta geworden van een gezond neefje Caine! Dirk is dus papa en is ape trots!Met Kim gaat alles ook goed!
groetjes Mijke