maikelenkim.reismee.nl

Het avontuur van Pacaya-Samiria

Hallo beste vrienden,

Daar zijn we weer, nu vanuit de amazone in peru.. Hopelijk gaat alles goed met jullie,met ons in iedergeval wel. We vinden het leuk om jullie reacties en verhalen te lezen via mail en de site..Ga zo door...

We zijn net terug van onze jungle-tocht door Pacaya-Samiria, en het was helemaal geweldig! Het was een ervaring om nooit te vergeten (ook de gidsen zullen ons nooit vergeten) ,we zouden voor zeven dagen het reservaat ingaan met twee lokale gidsen Javier(26) en Marcus(64) het zijn uiteindelijk elf dagen geworden omdat het zo bijzonder mooi was.. de gidsen wisten echt alles van de planten en dieren , ze hoorden ze, roken ze en zagen ze voordat wij ook maar iets in de gaten hadden... we hebben veel gezien : papagaaien ,apen ,tucans , grijze en roze rivierdolfijnen, luiaards,krokodillen ,tapirs ,reuze otters ,tarantulas en vanalles en nog wat. Ook heel veel verschillende insecten (grote en kleine) hebben ons vermaakt, zo waren de vuurvliegen s'avonds heel bijzonder, ook de stekende en bijtende insecten waren bijzonder, zoals mieren van 4cm die door je broek heen steken (matje matje) die doen zeer!..

We sliepen buiten op matrasjes onder een muskietennetje ,heel aangenaam allemaal. We visten in de rivier voor het eten, hebben veel piranhas gevangen met tanden als scheermesjes. We aten elke dag verse vis met rijst en bananen,een keer hebben we een soort jungle-kip gegeten die aangevallen was door een roofdier en het waarschijnlijk toch niet zou halen .S'nachts gingen we de boot (uitgeholde boomstam) in om krokodillen te zoeken , de kleintjes kon je vast houden en de grote konden je opeten , heel spannend allemaal. Overdag zaten we veel in de kano waarvanuit je de meeste dieren kon zien, soms gingen we te voet de jungle in om dieren en medicinale planten te zoeken , ookde reuze oerbomen waren een mooi gezicht..

We mochten ook helpen met roeien in de kano (uitgeholde boomstam). en dat deden we dan ook altijd.. tot op een dag we stroomopwaarts moesten en ik wel even mee zou helpen .. Het was zwaar, en net zoals de voorste gids zette ik af op een boomstronk in het water, waarbij ik mijn evenwicht verloor, met als gevolg dat het hele zaakje kapseizde.. het enige en de enige die nog in de boot zat was Kim.. al onze spullen, het eten, de gidsen en ikzelf lagen in de rivier waar ook krokodillen van acht meter wonen... We zijn wat spullen kwijt en de camera is kapot, maar onze foto's op de memory-stick zijn gelukkig nog intact... Na verschillende dingen achterna gezwommen te hebben en de kano leeg gehoosd hebben zijn we naar de kant gevaren om alles in het zonnetje te leggen voor te drogen.. We hebben er nog de hele avond om gelachen...en ik heb het goed gemaakt door nog wat grote piranhas te vangen voor het avond eten..

Na elf dagen jungle , een wel verdiende douche en schone klerengingen we zoals gebruikelijk het zaakje omdraaien : wij hebben de gidsen geleerd hoe je bier moet drinken!... heel gezellig was het, waardoor we de boot naar Tarapoto miste en nog vele uren moesten vertoeven aan de oever van de amazone, onze gidsen waren zo dronken dat ze niet meer konden lopen (watjes). Uiteindelijk tochde boot op richting Tarapoto waar we lekker schommelend in onze hangmatjes in slaap zijn gevallen... Dit is een hele leuke manier van reizen op zo'n vrachtschip vol koeien ,kippen ,papagaaien en andere goederen.. Op het bovendek zijn allemaal plaatsen waar je je hangmat op kunt hangen, het is er heerlijk slapen.. Een paar keer per dag slaat de scheeps-kok met zijn pollepel tegen de trap, dan kun je met je bakje in de rij gaan staan om een portie rijst met kip te krijgen.... De mensen op de boot zijn allemaal heel aardig en willen alles van je weten ...Na ongeveer 14 uur kwamen we in Yurimaguas aan waar we wat hebben gegeten en vervolgens een taxi hebben gepakt naar Tarapoto.

Vanuit Tarapoto gaan we terug naar Lima om wat inkopen te doen (nieuwe camera) en daarna onze reis te vervolgen richting Machu-piccu . Ook zullen we in Lima foto's op de site zetten van ons vorige avontuur...

Groetjes aan iedereen en we missen jullie wel een beetje

Kim en Maikel

Cowboys, mummies en indianen!

Zo, daar zijn we dan weer, heeft eventjes geduurd maar dan heb je ook wat (te vertellen)! Hier gaat allesprima.Ondertussen zijn we Ecuador weer uit en terug in Peru. Na Puerto Lopez zijn we via Cuenca en Vilcabamba de grens naar Peru over gegaan. We zijn nu in Tarapoto, een supergezellig en warmjunglestadje. Afgelopen dagen een tour gedaan rond Chachapoyas wat ik zo ga vertellen.

Maar eerst even in het kort wat ¨highlights¨ en antwoord op jullie vragen:

- De grens over was een heel gedoe. We hebben in een dag inveel verschillende voertuigen gezeten: bus, open rammelbus, taxi, motortaxi, taxi, motortaxi. Bij de grens van het ene naar het andere loketje. Ook hier houden ze van moeilijk doen met briefjes: In de winkel zeg jeeersttegen iemand wat je wil hebben, vervolgens krijg je een briefje met de prijs erop. Daarmee ga je naar de kassa, je rekent af, krijgt een bon met stempel waarmee je weer terug kan naar diezelfde iemand die het voor je uit het rek pakt!

- In Cuenca kwamen we in een leuk festival terecht met dans en muziek. Alleen sin (zonder) alcohol! Wie bedenkt dat nou? Dus de dag erna op zondag wilden we lekker gaan eten met een wijntje, biertje erbij. Blijkt dat er op zondag geen alcohol geschonken mag worden! Uiteindelijk wist Maikel een ober te vinden in een barretje die stiekem bier schonk in een theemok!

- Je wordt prima vermaakt tijdens een busrit met (harde, foute,drukke)muziek, films (bv Baby´s Day Out!), bingo, en als je geluk hebt alles tegelijk!

- Het Spaans gaat steeds beter. Alleen dacht ik voor 2 (dos) dollar een ontbijtje geregeld te hebben, bleek 12 (doce) te zijn! Beginnersfoutje.....

- We zijn elkaar nog steeds niet beu, al eten we nooit samen maar dat komt omdat altijd de een het eten al op heeft voordat de ander het krijgt.

Terug naarChachapoyas: een rustig stadje in het noorden van Peru met veel dingen te zien in de omgeving. Maikel ging alvast dingen regelen voor onze volgende (jungle!)tocht en ik zou dit gaan regelen. Dus natuurlijk wisten we precies (!?) waar we aan begonnen.. 4 Dagen met een gids op pad.

De eerste dag samen met een Engelse jongen en gids in de auto gestapt onderweg naar Karajia. Een stuk lopen en toen kwamen we in een keer uit bij oude Inca huizen, steil tegen een berg opgebouwd, ook veel tekeningen en vormen in de wand van dieren en mensen.Daarna naar een andere plek met 6 sarcofagen waar mummies in zitten ook tegen een bergwand. Daarboven liggen schedels van mensenen botten. Erg indrukwekkend,hoe hebben ze dat allemaal voor elkaar gekregen? S´avonds sliepen we in een berghut bij een mooie vallei.

De tweede dag liepen we 8 uur door deze Vallei de Belen en een stuk regenwoud. Een lange maar mooie wandeltocht, met onderweg veel verschillende vogels en vlinders. En ook weer oude ruïnes midden in de bossen. We konden het goed vinden met de Engelse jongen, die als hobby vissen had! Dus je kan wel raden waar het 4 dagen over gegaan is....De gids was erg leuk en had veel geduld om ons Spaans te leren. We sliepen in een dorpje waar de tijd nog stil staat. Een telefoon voor het hele dorp en een tol voor de kinderen om mee te spelen.

Dag 3, te paard....Toen wist ik waarom de gids bij het informatiecentrum het steeds over avontura, avontura had over deze trip! Het was niet gewoon een tocht over vlakke weg. Nee, de paarden moesten steil de berg op, over modder, stenen, riviertjes etc. Met ons op de rug ja. Maikel bleek een echte cowboy maar ik vond het doodeng. De uitzichten schenen geweldig te zijn, ik heb alleen de hoeven van het paard gezien...

Dag 4, naar Kuelap! Een oude ruïnestad, nog niet ontdekt door het massatoerisme als Machu Picchu maar daarom juist supermooi! (niks te veel gezegd Maai en Dennis!). Moeilijk op foto vast te leggen hoe groot en indrukwekkendhet is maar we hebben een poging gedaan..

We hadden hier nog wel weken kunnen blijven, maar het volgende avontuur roept al! Vandaag en morgen even relaxen en ons voorbereiden op een week in de jungle....Weer een grens om te verleggen!

Bedankt voor alle reacties en lieve, leuke mailtjes. We vinden het super om te lezen hoe het met jullie gaat.

Liefs Maikel en Kim!

walvissen in puerto-lopez

Hola amigos....

Alles ok in Holland, beetje nat hadden we gehoord. Nou, hier is het lekker vertoeven in Puerto Lopez aan de Ecuadoriaanse zuidkust. Dit was eigenlijk niet de planning maar omdat we misschien in Argentinië de walvissen mislopen hebben we besloten om ze hier te gaan bewonderen.

Toen we in het noorden van Peru waren zijn we met de nachtbus via Piura naar Guayaquil gereisd. 11 Uur in een bus. Dat is nog niet zo´n probleem met redelijk luxe bussen maar wel als je naast iemand zit die de bus doormidden aan het zagen is (en nee, dat waren we niet zelf)! Daar een paar daagjes gerelaxed in een fijn hostel. Toen zijn we naar Puerto Lopez gegaan. Ook deze busreis was niet helemaal wat we ervan gedacht hadden. We dachten dat we de beste zitplaatsen hadden, fijn vooraan met veel beenruimte. Totdat we onderweg waren en de bus stopte om er nog dubbel zoveel passagiers in te proppen. Weg beenruimte, kinderen op schoot en oksels onder je neus....Eenmaal hier aangekomen was dit alles alweer snel vergeten. Veel cocktailbarretjes en gezellige strandtentjes. hier hebben we het er even lekker van genomen... een paar daagjes rust en maandag de zee opgegaan, om de bultruggen die hier van juni tot september hun kalf komen baren te gaan bewonderen...wat is dat ongeloofelijk mooi om die beesten van zo dichtbij in wild te zien . Ze zijn zo groot en mooi ,echt super....en dat op mijn verjaardag..het mooiste kado wat ik ooit gekregen heb... daarna zijn we doorgevaren naar isla de la plata (de kleine galapagos) .Hier hebben we bluefoot boobies,nasca boobies, zeeschilpadden en andere bijzondere dieren gezien super mooi.. Op de terugweg mantarays zien springen en in de verte nog een paar walvissen...het was zo indrukwekkend dat we hebben besloten om morgen weer te gaan.

Maar nu met een kleinere boot. Op aanraden van mensen uit beek en donk.. die we gistere avond ontmoet hebben, toen ik een ecuadoriaan aant leren was hoe je 'kustwacht' zegt . Dat hoorde een kerel die hier was voor de bruiloft van z,n broer....en hij bleek uit beek en donk te komen en hoorde mijn accent. Het werd een lange avond met veel bierkes t was heeeeel gezellig... t was vanmorgen half 6 toen we ons hutje opzochten..

Hopelijk gaat alles goed met jullie, we houden jullie op de hoogte en de fotos volgen...

Groetjes Kim en Maikel

Commando\'s en berggeiten!

Ola amigos!

Ja, zoals je ziet gaat het Spaans steeds beter! Kim heeft vandaag 3 uur prive les gehad, en morgen nog een paar uurtjes. Maar zal jullie het vertalen besparen en gewoon in het nederlands ons verhaal van Huaraz vertellen...

Huaraz is een erg leuk stadje in de bergen. Oogt een beetje als een ski-oord met een lekker zonnetje en veel terrasjes. Alleen geen (apres) ski. Maar daar kwamen we ook niet voor. We kwamen voor een trekking door de bergen. Dus we hadden al snel een tour geboekt van 4 dagen en 3 nachten. We dachten een leuke wandeling te gaan maken door de bergen.

De volgende morgen om 6.00u ontmoetten we de rest van de groep: leuke mensen en allemaal alpinisten compleet met klimuitrusting. 2 Fransen, 2 Duitsers, 2 Oostenrijkers, een Peruaanse en een (echte!!) Amerikaan. En nog steeds dachten wij aan een leuke wandeling. Na het ontbijt vertrokken we richting het Nationaal Park Huascaran om aan onze tocht te beginnen. Nog even werd alles gecheckt en de ezeltjes volgeladen. We begonnen vol goede moed, maar na een half uur zakte deze in onze wandelschoenen. We gingen steil omhoog! Het was zwaar, heel zwaar. We hebben vaak tegen elkaar gezegd: waar zijn we aan begonnen maar de uitzichten maakte het elke stap waard. Het was super, ondanks de kou s' nachts op een millimeterdik matrasje in een klein tentje.... Maar wat is het Andes-gebergte ongelooflijk mooi! En zo schoon dat we zelfs water uit de beekjes dronken, soep van maakten en als douche gebruikten...en de dieren uit het gebergte deden dit ook...heerlijk!

Op de derde dag liep er een peloton Peruaanse commando's met ons mee omhoog...het waren er een stuk of 60, allemaal vol bepakt, ze gaven ons een boost om de laatste 1250 meter. te beklimmen.... man man wat een karwei.. maar nogmaals het was het meer dan waard....

Na onze terugkomst in huaraz, eindelijk een warme douche en lekker gegeten in een restaurantje...... en toen nog even met onze gids en onze kok op stap: nu waren wij aan de beurt om hun even te leren hoe je bier moet drinken..... nou da hebben ze geweten! allebei stront bezopen...wat hadden we n lol...

De volgende morgen vroeg weer op want onze bus naar Trujillo zou om 9.15u vertrekken. Hij was verlaat, maar dat is meestal het geval. Om 10.00u toch maar even (goed) gekeken op ons ticket... 9.15 PM stond er!!!! Dus.....another day in Huaraz!

Uiteindelijk een erg luxe nachtbus gehad en uitgerust aangekomen in Trujillo. Een drukke stad dus een dag erna snel weer doorgereisd. En nu zitten we in Huanchaco, een bekende surfplaats aan de kust. Leuke restaurantjes en strandtentjes waar we elke dag een paar keer verse vis eten : ). Hier houden we het wel een paar daagjes uit!

Genoeg over ons, we zijn ook benieuwd naar jullie:

- Alles goed met de zwangere buikjes? - Iedereen een fijne vakantie gehad of nog steeds, Thailand, Amerika, Belgie,italie, Spanje, Nederland etc etc? - Ik hoor en zie dat mijn clubje het weer, zoals het hoort, geweldig doet! Maar het zal wel rustig zijn in het stadion zonder mij.....hahaha. Zet m op, ik kijk nu al uit naar het feest op de Mert! - We vinden het leuk om jullie reacties te lezen, we horen graag van jullie!

Hasta luego!

Van uitlaatgassen naar berglucht!

Ola amigos!

Het eerste berichtje vanuit Peru! Het gaat hier prima. Na een lange, vermoeiende vlucht aangekomen in Lima. Gelukkig hadden we het hotel voor die dag al geboekt dus daar hoefden we niet meer over na te denken. Alleen nog maar genieten stond op het menu. En we hebben ons zeker vermaakt, maar dat kwam niet door Lima! Uitlaatgassen en smog kort samengevat. We hebben in 2 dagen tijd wat rondgelopen door het centrum, een ruine bezocht (de tocht ernaartoe was het leukst)en de wijk waar we overnachtten. Dit was alleen een erg toeristische plek met de burger king, kfc en wok naast elkaar. Dus blij dat we gisteren door konden naar Huaraz!

Daar zitten we nu. En dit is echt veeeeeel beter. Een stadje midden in de Andes, maar nog wel met de Peruaanse cultuur met witte bergtoppen op de achtergrond. Het ligt wel op 3km dus het advies is om hier rustig bij te komen en te aclimatiseren. Dat doen we dan ook. Beetje rondlopen, marktje bezoeken (met dode varkens, gevilde kippen, cavias etc), terrasje pikken, hapje eten, tukkie doen. Voor overmorgen hebben we een trekking geboekt van 4 dagen. Samen met een groep van ong 6 pers, gids, ezels die de spullen dragen, kok etc. We slapen in een tent. Het is hier heerlijk weer met een lekker zonnetje overdag dus we hebben er alle vertrouwen in dat het super wordt!

Dingen die we nog moeten leren:

- Spaans: we kunnen vloeiend vragen stellen maar bij het antwoord alleen onnozel kijken.

- Afdingen: waarom krijg ik dit niet geleerd!? De eerste taxi die we aanhielden zei ik tegen Maikel: laat mij maar, ik heb dit vaker gedaan. Bij de vraag (in het spaans!) hoeveel het kostte zei hij: 12. Dus ik zei: 5 (mij zal hij niet hebben!). Dollar? Ja! Deal! Bleek dus toen we gingen rekenen dat 12 sol ong 4 dollar is en ik dus 5 bood!!! Ach ja, het was een gezellige rit, dat scheelt! En voor de rest met overnachting en spullen kopen vinden we het of een goede prijs of de mensen lief die het aanbieden. We zijn er nog maar net dus zullen het wel gaan leren...

Maikel is een tukkie aan het doen (ook het biertje valt op deze hoogte iets zwaarder) dus ga even vragen of ik nog iets toe moet voegen...: Nee, of uuh groetjes en we missen jullie!

Fotos volgen als we uitgevonden hebben hoe dat moet.

Liefs Maikel en Kim

BEDANKT

Nog 0 nachtjes slapen....Vandaag gaan we vertrekken! Maar niet voordat we iedereen BEDANKT hebben voor het geweldige weekend wat we hebben gehad. Vrijdag lag Maikel nog lekker een uurtje te slapen en ik stond net in de douche toen we een hoop herrie hoorden. Tuuten, aanbellen, roepen. Als ik niet beterwist dacht ik dat het eenvrijgezellefeest was maarMaikel had geen aanzoek gedaan!Hij mocht met de mannen gaan crossen, en vond het helemaal geweldig (ondanks de korte duur!)En ik bleef lekker thuis met de meiden aan de rose. Gelukkig zijn we heelhuids bij de Oranjebar aangekomen want daar wachtte nog een superfeest met veel vrienden en familie. BEDANKT!

Eenmaal opgedroogd van vrijdag (!) hebben we de rest van het weekend nog even de laatste puntjes op de i gezet, verschillende (afscheids) bezoekjes gehad, alle leuke kaartjes gelezenen hebben we lekker gegeten met de familie.

Nu nog even de laatste dingetjes inpakken en wegwezen!

BEDANKT iedereen voor alles!!!! We gaan jullie missen maar vooral genieten...

Tot volgend jaar

Kus Maikel en Kim

Welkom op onze Reislog!

Hallo en welkom oponze reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over de reis diewe gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan vooronze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wezien je graag terug oponze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je metons meereist!